کور / اسلامي / د ریاضت میاشت اوومه برخه

د ریاضت میاشت اوومه برخه

دروŽې ګټې

لوي څښتن لره دي حمد اوټولی ستايني وي ، هغه ي رموږباندي يي درمضان مياشتي روŽه فرض كړي اوبيايي توفيق راكړی ی دهغه دغه فرض ترسره ˜ړو، اودهغه رګران يغمبردي دروداورحمت وي ي درمضان مياشتي ه شه كي يي تراويح لمونځ سنت كړي همدارازدهغه رمباركواصحابانواوتابعينوي دهغه راكه لاره تللي اوموږ ته يي دهغه سنت رارسولي دي .

درنولوستون˜و! الله ا˜ خوراستراوعظیم ذات دی، دټولو˜ايناتونځون˜ی اوهستون˜ی دی ، هغه هیڅ شی ته هم اړتیانلری ، بل˜ی ټول هغه ته اړدی ، هغه دټولوخالق دی اوټول دهغه دمخلوق ، هغه دټولوهستون˜ی اونابودون˜ی دی خودهغه سترذات همیشنی اوتلاتی دی.

الله ا˜ رمسلمانانوروŽه ددی لاره نه ده فرض ˜ړی ی ه هغوی یوازی لوږی اوتنده وزغمی ، ددی لاره یی نه ده فرض ˜ړی ی هغوی ته عذاب ور˜ړی اویایی وځوروی بل˜ی دروŽی ه فرضولو˜ی دلوی اوح˜یم خدای بیشمیره نوری موخی دی ی ډیری یی موږته روښانه نه دی خوځینی یی ˜ولای سوووهوو.

روŽه ډیری ګټی لری ی ځینی یی مانیزی دی ، ځینی یی ټولنیزی اوځینی نوری یی بیاجسمانی دی ی دروŽه نیون˜ی ه ښه ورځی

دروŽی څوګټی ه لاندی ډول دی :

دتقوی ترلاسه ˜ول :

لوی خدای (جل جلاله ) فرمایی‏:‏ ‏{‏كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون‏}‏

ياني روِ‏Žه موددی لاره فرض ˜ړی ی تاسو ˜ښی تقوی ومومئ .

(‏البقرة‏:‏183‏)‏، لوي خداي تقوي دروŽی شالوری ګرځولی اوروŽه یی دتقوی دموندلوسبب بللی ده .‏

اوس وښتنه داده ی تقوی روŽاتی ته ˜له اوڅنګه ه لاس ورځی ؟

تقوي : دالله ا˜ له عذابه څخه دځان Žغورلو، دهغه له قهراوغوصی څخه دځان ساتلو ه ماناده اودای بنده دخل ځان اودالله ا˜ دنافرمانیوترمنځ یووخ دیوال ، بنداویا˜ل˜ه رده جوړه ˜ړی .

اوه دی ˜ی ش˜ نسته ی روŽه دتقوی دترلاسه ˜ولوله لاملونوڅخه یولوی لامل دی ، داځ˜ه یوانسان ی ˜له دروŽی نیولورمهال له حلالوشیانو ل˜ه خورا˜ ، څښا˜ اوكوروالي څخه ډډه ˜وی نوهغه ˜ارونه خوبیخی نه ترسره ˜وی ی نارواوی ، ځ˜ه دروŽاتی وجدان دااجازه نه ور˜وی ی هغه دی له حلالوشیانوڅخه ځان وساتی خوحرام دی و˜ړی .

له همدی امله نوعلماؤویلی ی روŽه دمباحوشیانوه ریښوولوسره نه بشړیږی بل˜ی روŽه هغه مهال روŽه ګرځی ی دمباحوشیانوترڅنګ له محرماتوڅخه هم ډډه وسی .

محرمات لكه ‏:‏سود، غلا، غصب ، ه را˜ړه ور˜ړه ˜ی غطایستل ، دبل حق خوړل ، غیبت ، بهتان ، ښ˜نځل ، بدردویل اودخلګوزړونه ازازول ، ی ددغوشیانوله ˜ولوسره سره روŽه هیڅ ماناهم نلری اوداسی بلل ˜یږی ل˜ه ی دحیوان خوله وتړل سی اوترماښامه واښه وروانه ول سی

امام احمدبن حمبل رحمه الله ه خل مسند ˜ی‏[‏5/431‏] دعبیدرضی الله عنه څخه روایت ˜ړی فرمایی : أن امرأتين صامتا فكادتا أن تموتا من العطش، فذكرتا للنبي صلى الله عليه وسلم، فأعرض عنهما، ثم ذكرتا له، فأعرض عنهما، ثم دعاهما فأمرهما أن يتقيئا فتقيئتا ملء قدح قيحاً ودماً وصديداً ولحماً عبيطاً‏!‏

فقال‏:‏ ‏(‏إن هاتين صامتا عما أحل الله، وأفطرتا على ما حرم الله عز وجل عليهما، جلست إحداهما إلى الأخرى فجعلتا يأكلان لحوم الناس‏)‏‏.‏

Žباړه : دووښځوروŽی نیولی وی اونیږدی وه ی له تندی دی مړی سی ، یغمبرصلی الله علیه وسلم ته دهغوی ه اړه وویل سول ، هغه صلی الله علیله وسلم ورڅخه مخ واړاوه ، بیایی ورته یادونه وسوه یغمبرصلی الله علیه وسلم بیاورباندی با˜ ونه ˜ړ، دریم ځل بیاداسلام یغمبرته دهغوی ه اړه وویل سول ، یغمبرصلی الله علیه وسلم هغوی راوغوښتلی اوه قی وهلویی وګمارلی ، هغوی یوه ډ˜ه یاله وینی ، Žړی اوبه اوغوښی قي ˜ړی !

داسلام یغمبرصلی الله علیه وسلم وفرمایل : دغودووښځوله هغوشیانوڅخه روŽه نیولی وه ی الله ا˜ حلال ˜ړی خوهغه شیان یی بیانه دی ریئښی ی خدای ورباندی حرام ˜ړی ، دوی دواړی له یوی بلی سره ˜ښینستلی اودخلګوغوښی یی خوړلی دی (یانی : غیبتونه یی ˜ړی ).

له همدی امله ه حدیث شریف ˜ی راځی ی یغمبرصلی الله علیه وسلم فرمایی :‏ ‏(‏ليس الصيام من الطعام والشراب، إنما الصيام من اللغووالرفث‏)‏ ‏[‏أخرجه البيهقي في السنن الكبرى‏:‏ 4/270‏]‏‏.‏

ياني : روِŽه دنه خورا˜ اوڅښا˜ ه مانانه ده بل˜ی روŽه هغه ده ی څو˜ له ښ˜نځولواوبدویلوڅخه ځان وساتی .

همدارازیغمبر صلى الله عليه وسلم فرمايي‏:‏ ‏(‏رب صائم حظه من صيامه الجوع والعطش، ورب قائم حظه من قيامه السهر‏)‏‏‏ .

مطلب دای : ډیرروŽه نیون˜ی داسی وی ی له روŽی څخه یی یوازی لوږی اوتنده ه لاس راوړی وی ، اوډیرولمونځو˜ون˜وته یوازی بیخابی ه ګټه ˜ی وراته وی ، یانی دروŽی اولمانځه ثواب یی نه وی .

د جابر رضي الله عنه څخه روایت دی فرمایی ‏:‏ إذا صمت فليصم سمعك وبصرك ولسانك عن الغيبة والنميمة، ودع أذى الجار، وليكن عليك سكينة ووقار،ولا تجعل يوم صومك ويوم فطرك سواء ‏[‏ذكره ابن رجب في لطائف المعارف وغيره‏]‏‏.‏

Žباړه : ˜له ی روŽه نیسی نوه خلوغوږونو، سترګواوŽبه باندی هم روŽه ونیسه له غیبت اوبدویلوڅخه ، دهمسایه ازارریږده ، سنګینه اودروندواوسه ، اودروŽی اوبی روŽی ورځی دی یوشان مه ګرځوه (ځ˜ه ه روŽه ˜ی بایدډیرهغه څه و˜ړی ی نورمهال یی نه ˜وی اوډیرهغه شیان ریږدی ی نورمهال درڅخه ˜ول ˜یږی )

روŽه بایددنفس ه ˜ابو˜ولواودنفسی غوښتنوه را˜ملوسره رصبردانسان داعتیادلامل ورګرځی ، ه روŽه ˜ی بایدانسان خل نفس ه خل ˜نټرول ˜ی وساتی، اودمحرماتوه نه ˜ولویی عادت ˜ړی ، ی داه خله دروŽی یوه موخه هم ده ، یانی روŽاتی بایده خل نفس تمرین و˜ړی ی څنګه له هغوی شیانوڅخه ډډه ˜وی ی زړه یی غواړی ، هغه روŽاتی ی له حلالویی روŽه نیولی وی خوحرام یی نه وی ریئښی ، یقینای روŽه یی بیګټی ده ، اودتقوی خاوندنه بلل ˜یږی ، ه حدیث شریف ˜ی راځی داسلام ستریغمبرصلی الله علیه وسلم فرمایی :‏ من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه‏.‏

ياني : كوم څو˜ ی درواغ ویل ، ناوړه عمل اوناوهی رینږدی نوالله ا˜ دهغه دخورا˜ اوڅښا˜ ريښوولوته څه اړتیانلری .

له ګناهونوڅخه داندامونوساتنه :

دروŽی له ګټوڅخه یوه ګټه داده ی انسان خل وجدان اوخل اندامونه له ګناهونوڅخه ساتی ، روŽاتی ګناهونوته ورنیŽدی ˜یږی هم نه ترهغووری ی دنفس علاقه یی ورسره وش˜یږی اوبیایی ترروŽی وروسته هم ورته زړه نه ˜یږی .

روŽاتی خل ځان دلوی خدای ه یوه درانه عبادت ˜ی بولی او˜له ی یی نفس ورته ددرواغوویلو، م ، ناوړه ˜ارونو، ښ˜نځلو، دبل دحق خوړلواوداسی نوروناروابلنه ور˜ړی نودی وایی : زه به څنګه داګناهونه و˜ړم ه داسی حال ˜ی ی زه روŽاتی یم ،څنګه ˜ولای سی ددغه سترعبادت سره ګناه یوځای ˜ړم ؟

داله له انصافه لیری ده ی څو˜ ه یومهال هم عبادت ˜وی اوهم ګناه ، هم یی دروŽی دعبادت ه دودخوله تړلی وی اوهم له هغی سره منافی ˜ارونه ترسره ˜وی .

روŽه بایددیوه تدریب اوتمرین ه توګه و˜ارول سی اوانسان له دی څخه ه الهام اخیستلوهمیشه رخل نفس ˜ابوولګوی.‏

بدنی تصفیه:

ه روŽه ˜ی دالله ا˜ له ح˜متونوڅخه یوهم ه دی میاشت ˜ی دروŽاتیانودبدن تصفیه اوساتنه ده .

بدنی تصفیه دناروغیودمخنیوی ترټولومهمه وقایه ده ، ه روŽه ˜ی بدن تصفیه ˜یږی ، معده ارامیږی اوانسان دلوږی اوتندی رزغملواموخته ˜یږی .

د بیوزلواوبیاره ګانو یاد:

دروŽې له اهدافواوګټوڅخه یوهم انسان ته دلوږی اوتندی ه احساس سره دټولنیز شعوریدا˜یدل دی .

روŽاتی ی ˜له ه ورځ ˜ی وږی اوتږی سی ښه در˜ ˜ولای سی ی لوږی اوتنده څه مانالری اوڅو˜ ی وږی وی نوڅنګه وی .

ددنیاقانون داسی جوړدی ی له اقتصادی لوه ټول انسانان سره یوشی نه دی ، ځینی شتمن دی اوځینی بی شتو، ځینی ه یخواوګرموماڼیو˜ی اوسی اوځینی نوربیاسره لمراوشین یخ ته ˜ار˜وی ، ځینی دماښام ګوله نلری اوځینی نوربیاحیران وی څه شی وخوری ،

دروŽی یوح˜م ی روŽه یی لاره مشروع سوی دادی ی روŽاتی دخلی لوږی څخه دنورودلوږی الهام واخلی، اوهمیشه دبیوزلواومس˜ینانوه اړه ف˜رو˜ړی ، دهغوی لاسنیوی و˜ړی ، ورباندی رحم و˜ړی اوخیرخیرات ور˜ړی .

روŽه دهمدی لاره مشروع سوی ی انسان دلوږی له امله الله ا˜ ته عجزو˜ړی اوخل بادارته رجوع و˜ړی ، ل˜ه څنګه ی ه حدیث شریف ˜ی راځی :‏ ‏(‏إن النبي صلى الله عليه وسلم عرضت عليه جبال مكة ذهباً، فقال‏:‏ لا يا رب بل أرضى بأن أجوع يوماً، وأشبع يوماً، فإذا جُعْتُ تضرعتُ إليك وذكرتك، وإذا شبعت حمدتك وشكرتك‏)‏ ‏[‏أخرجه الترمذي برقم 2347 وقال حديث حسن‏]‏‏.‏

Žباړه : يغمبرصلي الله عليه وسلم ته دمكي غرونه دسروزروه توګه وړاندي سول ، يغمبرصلي الله عليه وسلم وفرمائل : اي خدايه ! زمانه دي ه كار، بلكي زه غواړم يوه ورځ وږي واوسم اوبله هغه موړ، كله ي وږي يم تاته به عجزكوم اويادوم به دي اوه كومه ورځ ي موړيم نوبيابه ستاشكراوحمدوايم .

دروŽي له حكمونوڅخه يوحكم دادي ي ه روŽه څوك ډيري خوراك ونه كړي ، ترڅودلوږي احساس وكړي اوبياخداي ته خضوع عاجزي اودوعاوكړي ، ځيني كسان ه روŽه كي ډول ډول خوراكونه كوي ، دروŽمات څخه نيولي بياتريشلمي وري خوراك كوي اوبياه يشلمي هم ځان ترزي موړكړي ي بيانوهيڅ دروŽي اثرورباندي نه مالوميږي ، نه دشي له لوه دالله اك عبادت ، تراويح ، نفل اوتلاوت كولاي سي اونه هم ‏دورځي كاربار، بلكي ټوله ورځ بيده وي ، ي داكارديغمبرصلي الله عليه وسلم ، صحابه كرامواوسلفوعادت نه و ، بلكي هغوي به ه وږي نس روŽه نيوله اوډيرمهال به يي دخل خداي عبادت كاوه .

د شهوت كمښت:

داسلام يغمبرصلي الله عليه وسلم روŽه دځوانانولاره وجاء بللي ياني دشهوت كابوكونكي ، فرمايي :‏ ‏(‏يا معشر الشباب، من استطاع منكم الباءة فليتزوج؛ فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج، ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء‏)‏‏.‏ ‏[‏متفق عليه‏]‏‏.‏

اي ځوانانو! كه مالي توانايي لري نوواده دي وكړي ځكه هغه دعورت ساتونكي اودسترګوكابوكونكي دى ، اوكه څوك واده نسي كولاي نوبياښايي روŽه ونيسي ځكه روŽه دشهوت كمونكي ده .

داسلام يغمبرصلي الله عليه وسلم فرمايي ي روŽه دشهوت كمونكي اوكابوكونكي ده خوډيري كسان ليدل كيږي ي دروŽي سره سره يي بيا هم شهوت لمبي وهي اوداځكه ي هغوي لوږي نه ده احساس كړي ، هغوي دروŽي اثرات نه دي موندلي اولكه څنګه ي ښايي هماغسي يي عبادت نه دي كړي ، بلكي هغوي ټوله شه له خوراكونوسره مل ه مجسلونو، ټوكوتكالو، ورقواوفلمونوكتلوتيروي اوه يشلمي هم دوهه خوري ي روŽه مات يي لابياسم خواته نه كيږي .

ه دي هيله ي الله اك راته دخل عبادت توفيق راكړي ، اوه دي مباركه مياشت كي مودخل رحمت اوبركت څخه برخمندوګرځوي .