عبادت
ليس البران تولوا وجوهكم قبل المشرق و المغرب ولكن البرمن آمن بالله واليوم الاخروالملائكة والكتاب والنبيين واتي المال علي حبه ذوي القربي واليتامي والمساكين وابن السبيل والسائلين وفي الرقاب واقام الصلاة واتي الزكاة والموفون بعهدهم اذا عاهدوا والصابرين في الباساء والضراء وحين الباس اولئك الذين صدقوا واولئك هم المتقون . صدق الله
وقال رسوله:
ليس الايمان بالتمني ولابالتحلي ، ولكن هوماوقرفي القلب وصدقه العمل .
صدق رسول الله
ايمان ، اسلام اوعبادت دري هغه كليمي دي ې دمحمدي دين د زړه او مغذ ويندويي كوي، دا دري واړه كليمي د مفهوم اومصداق له مخي سره تړلي او ييلي دي ه دي معني ې ديوه هغه مفهوم دبل هغه دوجود رته نه بشړيږي.
ايمان ، دزړه باورته وايي ، اعتقاد ، تصديق او اندروني اعتماد ايمان بلل كيږي ، او باطن ته دظاهرتسليمول او له اندروني باورسره دظاهر عيارول بيا اسلام دى .
ه زړه دننه باور له ظاهر، ظاهري كړو وړو او خارجي اثارو ه وجود راځي او ظاهري جوړښت بيا له اندروني احساس څخه سرينه اخلي.
لوي خداي دايمان اواسلام مفهومي بيلوالي خو استلزام ته ه دي ټكوكي اشاره كړي :
(قالوا امنا، قل قولوا اسلمنا ولم تؤمن قلوبكم)
دوي (منافقين) وايي ، ايمان موراوړي، ورته ووايه ، داسي وواياست ، اسلام موراوړي ، اوايمان مولاتراوسه زړونوته نه دى ننوتلى.
منافقينو ظواهر بواطنوته نه وه تسليم كړي ، خل ځانونه يي د خلواندروني باورنو ربنسټ نه وه جوړ كړي ، كه څه هم ې ه ښكاره يي ځانونه اصلاح كړي وه خو له باطن سره دنه توافق له امله د دوزخ ترټولو كښته وړ ددوي ه برخه سوى .
🙁 ان المنافقين في الدرك الاسفل من النار)
منافقين داور ه ترټولوكښته وړ كي دي.
عبادت بيا له خل بادار سره دبندګانو تل اتي يوند ته وايي ، ې هم له اندروني باور سره تړلى دى اوهم دظاهري جوړښت اوسمبالښت سره .
له خدايه سره مينه ، هغه ته ه خل ټول قوت دماتي احساس ، هغه ځانته ترټولو نيدي بلل ، هميشه يي دقدرت حسول او رزړه يي له ميني سره جوخت د بيشميره لوريينو يادساتل دعبادت مفوهم جوړوي.
دجبرئيل حديث ې صحيحينو ، بخاري اومسلم دواړويي روايت كړي دورته درويوواړو كليمو دمفاهيمو ښه بيان كوي :
( عن عمرابن الخطاب (رض) قال : نحن مع رسول الله صلي الله عليه وسلم ، اذ طلع علينا رجل ، شديد بياض الثياب ، شديد سواد الشعر، لايري عليه اثرالسفرولايعرفه منا احد ، حتي جلس الي النبي صلي الله عليه وسلم ، فاسند ركبتيه الي ركبتيه ووضع كفيه علي فخذيه ، فقال : يامحمد! اخبرني ……)
حضرت عمر رضي الله عنه وايي: موږ له يغمبرصلي الله عليه وسلم سره ناست و، يوسړى ې تك سين كالي يي اغوستي وه اوتك تور وريښتان يي وه ، دسفر نښه ورباندي نه وه خو ه موږ كي هيڅ اهم نه يانده ، راغلي اويغمبرصلي الله عليه وسلم ته مخامخ كښينستى ، خل ځنګنونه يي دهغه (ص) ځنګنونوته تكيه كړه اولاسونه يي رورنونو كښيښول ، ويي ويل : اي محمده !
له ايمان څخه مي خبركړه !
يغمبرصلي الله عليه وسلم وفرمايل: ې ه خداي ، ملكو، كتابونو ، رسولانو، داخرت رورځي او ردي ي خيراوشر دالله اك له لوري دي باوروكړي ، ايمان بلل كي:ي .
سړي ، وويل : ريښتيا دي وويل .
عمروايي موږ حيران سو ي داڅنګه هم ورڅخه وښتنه كوي اوهم وايي ريښتيا دي وويل .
هغه بله وښتنه وكړه .
اسلام څه ته وايي !
يغمبرصلي الله عليه وسلم وفرمايل :
داي دالله اك ريووالي اودمحمد ريغمبري شهادت وركړي ، لمونځ وكړي ، روه ونيسي ، زكات وركړي اوكه دي ه وسه وه حج وكړي ، اسلام دى.
هغه بياوويل: ريښتا همداسي دي.
راغلي كس بله وښتنه ه دي ډول وكړه :
احسان څه ته وايي ؟
داسلام لارښود صلي الله عليه وسلم ورته وفرمايل: داې ه داسي ډول عبادت وكړي لكه الله اك ي ويني ، ځكه كه ته هغه نسي ليداي نو هغه خوتاويني .
هغه وويل : قيامت كله دى ؟
يغمبرصلي الله عليه وسلم وفرمايل : دقيامت ه اړه وښتل سوي(يعني ، خله يغمبر) تروښتونكي ډيرنه دى خبر.
وښتونكي سړي وويل :
نښي يي څه دي؟
يغمبرصلي الله عليه وسلم ځواب وركړ:
كله ې مينځه خله باداره وزيږوي اوكله ې وګوري ، مسكينان ، لوڅي وښي او نالوستي شونكيان دماڼيو ه هسكولوكي يوله بله سيالي كوي .
عمروايي راغلى سړى ولاړى ، ترڅه وخت وروسته يغمبرصلي الله عليه وسلم راته وويل : عمره ! وهيږي وښتونكى څوك و؟
ماورته وويل : الله اودهغه رسول ورباندي ښه خبردى.
يغمبرصلي الله عليه وسلم وفرمايل : هغه جبرئيل و، ددي لاره راغلى و ې تاسوته ستاسودين دروښيي.
[بخاري اومسلم دواړويي روايت كړي]جبرئيل ه دي نيت راغلي و ې ه ناستو صحابۀ كرامو دخلو اساسي وښتنو ځوابونه واوري ، جبرئيل ايمان ، اسلام اوعبادت (ې ه احسان سره يي ورڅخه تعبيركړي) دري واړه مطرح كړي هغه ې يغمبرصلي الله عليه وسلم ور ته وره دين ويلي .
عبادت له خدايه سره دزړه يوند ته وايي اودا داسي يوه معني ده ې دوند ټول فعاليتونه ه بركي نيسي
عبادت ې دمحمدي دين له بنسټيزو اركانو ګڼل كيږي، يوازي دلمونځ ، روي ….. غوندي متعارف تعبدي مناسكووري اختصاص نه لري ، بلكه عبادت تردي هم عميق اوورمفهوم لري ې له خداي سره دزړه تل اتي اړيكه ده .
له څښتن سره دغه يوند ه حقيقت كي داسلام ټول روزنيز روګرام له ځان سره لري ، داسلام ټول ښاخونه ، ښاخلي اواڼي له همدي اصله سرينه اخلي اوبالاخرټول همدي اصل ته راګرځي.
لمونځ ، روه، زكاة ، حج اونورتعبدي شعارونه ، يوازي اويوازي دعبادت د كيلۍ حيثيت لري ، دموټرو ديوه تمځاي ې مسافردلاري ه منځ كي هلته لنډه دمه كوي اوكښي ځانته اوبه اوخوراك تهيه كوي.
دوندانه دغه اوږد مزل او لاره ، ټوله عبادت ده ، ردي لاره ې هرشى وي ، تعبدي مناسك ، كاراوكردار، فكر او انديشه ، ياشعوراوهڅه ، ټول عبادت ګڼل كيږي ، خو يوازي هله ې موخه ورڅخه منزل مقصود لوي څښتن وي .
عبادت ، يوازي هغه څولندي شيبي نه دي ې انسان كښي ه تعبدي مناسكوبوخت وي، اوله دي مبارك ايت څخه ي فرمايي: ( وماخلقت الجن والانس الاليعبدون ) [الذاريات ، آيه ، ۵۶]
ما يريان اوانسانان يوازي دعبادت لاره يداكړي .
هم مطلب دانه دى ې دوجود دغه سترهدف دي يوازي لنډ عمره څوشيبي وي .
بلكه عبادت دوند هغه بشړ روګرام دى ، ې ظاهرله باطن سره تړي ، ښكاره كردار اوعمل له اندروني باورونو څخه ه لاس راوړي او اندروني احساس له باندنيواثارو څخه اخلي .
ه ورتني اية كي خداي دانسان ديداكيدو لامل عبادت ګڼلي ، خوه يوه بل ايت كي بيا فرمايي ې انسان يي دځان خليفه ياځايناستى ګرځولي او دهمدي لاره يي هستولي :
فرمايي:
(اذقال ربك للملائكة اني جاعل في الارض خليفة ….) [سورة ، بقره]
خليفه بايد له خل اصلي مالك سره هميشه ه تماس كي وي ، ترټولو ورته نيدي وي او هغه اري ترسره كړي ې هغه يي ورته فرمايي .
اوهمدا تلاتي اړيكه او هميشنى يوند عبادت دى ې دلته ورڅخه ه خلافت تعبيرسوي.
دعبادت معني دانه ده ې څوك سركښته اوورته كړي ، سجده اوركوع وكړي ، خوله بنده كړي ، روه ونيسي ، او حج ته ولاړسي خو خل ټول مادي تمايلات ، دجاه اوجلال طمع ، خيانت، حسد ، بيعدالتي ، له باطل سره دوستي او …. يي يوهم نه وي ريئښي او شيبه وروسته بيرته هغه دى وي اوهغه يي كار اوكردار.
هيڅ كله هم نه !
دا له خداي سره دزړه تلاتي يوند نه دى .
دلته دى ې انسان له خلي لاري انحراف كوي ، مزل او لاره غلطوي ي بيانو ددي رځاي ې دعبادت ه تمځاي كي هوساسي ، لاسرګردانه كيږي ،اصلي لاره ه مخه نسي اخيستلاي اومثبت حركت نه لري.
قرآن كريم وايي ې كه زړه خداي ته متوجه وي نو هرڅه عبادت ګڼل كيږي:
فرمايي:
باړه : (ښه والى دانه دى ې خل مخونه دختيځ يالويديځ خواته واړوئ ، بلكه ښه هغه څوك دى ې ، رخداي ، داخرت رورځ ، ملكو، كتاب اويغمبرانويي ايمان راوړي وي ، خل مالونه له دي سره سره ي خوښ يي وي خلو نسبي دوستانو، يتيمانو ، تنګلاسو، بي خرڅه مسافرو، اوفقيرانو اومسكينانواو د مريانو دازادۍ ه لاره كي لګوي ، لمونځ كوي ، زكات وركوي ،او هغه كسان ښه دي ې كله منه وكړي ، وره كوي يي ، ه سختۍ ، ناجوړي اوجنګ وجګړه كي زغم لري،دوي هغه كسان دي ې ، سمه لاره يي ه مخه اخيستي ، اوهم دوي رهيزګاران دي. [سورة ، بقره ، آية ، ۱۷۷]
دا داسلام اساسي روګرام دى ې خل رونيز بنسټونه يي هم رهمدي ايو درولي ، ايمان ، اسلام اوعبادت ې له فردي وندانه نيولي ، تركورنيز اواجتماعي وند وري دوند ټول روګرام ري مبني دى.
غوره باور، ښه عمل ، او له خداي سره تلاتي اړيكه ې محصول يي نيكه انديشه اونيك فكردى.
والله المستعان ،و الحمد لله رب العالمين