خواهران و برادران نهایت عزیز سلام
مطمئنم عده زیا د از شما محترما ن کتا ب کا غذ پرا ن باز ( کا یت رنر) تا لیف محتر م خا لد حسینی که یکی از همو طنا ن ما ست خبر دا شته و احتما لاٍ ان را خو اند ه با شید. کتا بی است سر گر م کننده و طو ریکه نو یسند ه محتر م نوشته این ممکن صر ف یا د داشت ها ی با شد از تر ا وش مغزی یک همو طنی ک به سن بسیا ر کم از افغا نستا ن بیر ون زنده گی کرده ، به وضا حت دید ه میشود که مو صو ف وا قعاٍ از کلچر و فر هنگ افعا نی زیا د اگا ه نیست. این کتا ب از یکطرف یک دا ستا ن و قصه بسیا ر سا ده و سطحیست و از جا نبی سخت تفر قه افگن و تو هین امیز به تما م افغا نها . شا ید نو یسنده هدفش چنین نبا شد مگر با تبلیغا ت بی حد و حصر که به سویه وزیر دفا ع سا بق امریکا ، چینل ها ی مختلف تلویزیونی، مصا حبه های بی شمار با جنا ب نویسند ه کتا ب ، سا ختن فلم این کتا ب، مو قعیت سیا سی که مو صو ف از بر کت نو شتن این کتا ب حا صل نمو دند و حال سا ختن و یا تهیهء کتا ب کامیک ان با عث شک و تر دید میشود. چه اسر ا ری درین کتابک بی سر و بی پا نهفته است است که به مقا یسه هزا را ن کتا بی که به مرا تب با محتوا تر و نو شته نویسند ه گا ن معرو ف افغا ن و غیر افغا ن، چنین مو رد تو جه وا قع میگر د د ؟ . درین مو رد نویسنده ها ی محتر م تبصر ه ها ی زیا دی نمو ده بود ند من ان را خو انده بو دم مگر وا قعا جدی نگر فتم تا این چند روز پیش که از دوست دیگری شنیدم که کتاب کا میک کا غذ پرا ن با زی تهیه میشود چرا و به چه منظور کا میک آن تهیه میشود؟ شک و تر دیدم را بسیار زیاد و سوا لا تی را در من خلق کرد و به این علت بر داشت خو دم و تحلیل نو یسنده گا ن محتر م دیگر را درین مو رد خد مت تا ن عر ض میکنم. معلو ما ت از ما و دا وری از شما.
من این کتا ب را چند ین سا ل پیش ار یک دوستم که در یکی از لیسه در شهر ما تد ریس میکند گر فتم. او معلم تا ریخ است و این کتا ب برا یش خیلی جا لب بود و حتی در تد ریس به شا گر دا نش منحیث مو خذ از ان استفا ده کرد ه بود . چو ن این کتا ب را من سا لها قبل خو اند ه ام دقیق یا دم نیست ولی مختصر اٍ دا ستا ن چنین است ( این کتا ب سه ضلع دارد – پشتو ن ، تا جک و هزا ره) : (ضلع او ل ) یک پسر تا جک که پد رش تعلیم یا فته و مستعد بود. شر اب و رقص و پا کو بی و د عو ت ها در منزل شا ن زیا د بود ه و نو کری دا شتند که پدرش در خفا از زن نو کر پسر ی دا شت مگر خا نوا ده ازین راز خبری ند ا شتند . نو یسنده شیر پا ک پد رش را منحیث یک شخصیت روحا نی شر یف، مهر با ن، با فهم،مشرو ب خور و خیلی متمدن و با گز شت تر سیم میکند این بود یک ضلع دا ستا ن. ضلع د یگر دا ستا ن .پسر نو کر است که در وا قع برا در اندرش حسا ب میشو د و مر بو ط قو م هزا ره بود ه و ما در و پدر آن طفل منحیث نو کر با فا میل نو یسند ه یکجا زند ه گی میکر دند . ضلع د یگر این قصه چند پسر پشتو نی بو دند که در همسا یگی نو یسنده و نو کرش زندگی میکر دند. قرا ر نو شته حسینی یکر وز که پسرک نو کر ( هزا ره) جهت خر ید سودا به با زا را میرود ط ر ف حمله این کو دکا ن پشتو ن قر ار میگیرد و همه به او تجا وز جنسی میکنند. مگر این پسرک این حر ف را با هیچکس در میا ن نمیگزا رد . همچنا ن کو د کا ن پشتو ن بر علا وه انکه متجا وزین ضد اخلا ق بو دند یکی از ایشا ن ما درش آلما نی بود و به قو میت دا شتن به هتلر از افتخا را تش بود. ( خو ا نند ه محتر م شما این حر ف را که یک پسر خو رد سا ل بیشتر از سی و چند سا ل پیش در افغا نستا ن ادعای افتخا ر قوم هتلر بود ن را کند قبو ل میکنید؟) به هر صو رت نو یسند ه این معصو م ( اقا ی حسینی)به استنا د خا طر ا ت کو دکیش یا صر ف یک قصه تخیلی با نها یت مها رت کو شیده که درین کتا ب پشتون ها را در طفو لیت منحیث متجا وز گر و ضد اخلا ق و عا طفه بشری و در جو انی هم منحیث طا لب و عقبگرا و ضد تمد ن و بلخصو ص که پسرک هزا ره قر با نی تجا وز جنسی کو دکا ن پشتو ن ذکر شده معر فی کند. مگر پد ر نو یسند ه (قو م تا جک ) مشر و ب خو ر و رقا ص و غیره و غیر ه است که این نکته سخت به مذا ق غر بیا ن ( امر یکا یی ها ) برا بر است . ممکن نو یسند ه همچو بر نا مه ند اشته ؛ شا ید هم مو ظف شد ه با شد همچو قصه خیا لی که بر ای مر دما ن که از تا ریخ و فر هنگ هزا ر سا له کشور ها خبر ند ارند و در کری و کو ری مطلق قرار دا ر ند ممکن با همچو قصه ها ی واهی بتو ا ند مر دم خو د را یعنی امر یکا ءئ ها را میقن بسا زند د که پشتو ن ها وحشی، تا جک ها متمد ن و هزا ره ها مظلو م اند مگر با در نظر دا شت فر هنگ غنی ما این کتا ب در وا قع همه مردما ن شر یف افغا نستا ن را پا یـینتر ین و بی شعو رتر ین انسانها معر فی میدا رد.مو قعیت پشتو نها به حد کا فی درین کتا ب رو شن شد ه. حا ل من تحلیل خو د را از تا جکا ن به اسا س این کتا ب مینو یسم ولی دا وری بد ست شما ست. پدر نو یسنده شخص مشر و ب خو ر ،رقا ص وپا ر تی ها ی شر ا ب خو ری و رقص در منز لش بر پا میکر د آیا از نظر افغا نها به خصو ص تا جکا ن شریف و متد ین که به خا طر مذهب و آرا دی وطن شا ن هز ا ر ا ن هزا ر قر با نی دا د ه اند این تا جک با همچو صفتی متر قی حسا ب میشو د ؟ و آیا تا جکا ن افغا نستا ن به مشر و ب و رقص و زنا و دا شتن طفل حر ام از یک زن مظلو م افتخا ر میکنند؟ و با معر فت تا جکا ن از روی بر دا شت جنا ب حسینی مو ا فقت میکنند؟ . آ یا در کلچر افغا نها شر ابی بو دن و رقا ص بو دن صفت شا یًسته بو ده؟ نو یسند ه در جا هی نقل قو ل از پد رش میکند که تنها جها د و .. نمیتو اند انسا ن را صا دق و پا ک بسا زد و میگو ید در اخیر عمرش گفت: پو ل کسی را نخو ر ده و خیلی پا ک و منهز ه زند گی کر ده و مقا م خو د را از مجا هد ین حما سه آ فر ین هم با لا تر حسا ب میکند…… آی کا ش نو یسند ه مید انست که پدر تخیلی دا ستا نش دزد تر از د زد ها و قا تلتر ا ز خطر نا کتر ین قا تلین بو ده.به خیا نت به نا مو س زن هزا ره ، خیا نت به غر ور و نا مو س مر د مظلو م هزا ره و خیا نت و کـشتـن رو ح سـر شار رطفلک هزا ره چگو نه خو د را پا ک حسا ب میکرد و چگو نه وجد ا نی داشت که تقر یبا تا اخر عمر این را ز را نگه کرد و در اخیر همزمز مه پا کی و شرا فت بگو ش پسر ش کر د ؟ !!!
هزا ره ها ی ما هما ن مر دمی هستند که به دفا ع از دین و نا مو س وطن هزا را ن هزا ر قر با نی دا ده اند و بخا طر بد ست اورد ن چند دا لر جفا ی سخت نا بخشو د نیست که زن پا کد ا من هزا ره را هرزه و هر جا یًی معرفی کرد . هیچ زن هزا ر ه تن به همچو پستی در نمید هد و به شو هر ش خیا نت نمیکند. هیچ مرد هزا ره در افغا نستا ن چنا ن بی غیر ت نبوده و نمیبا شد که طفل حر ام را در آغوش کشیده و به خا طز لقمه نا نی و یا بخا طر سقفی با لا ی سر ش سکوت اختیار کند.این کتا ب فقط حیثیت یک تا په کثا فت را دارد که فهمیذ ه و نا فهمیده تما م اقو ام شر یف افغا نستا ن را بی عزت و تو هین میکند و تا په بی خر دی و جبو نی میزند. قضا وت چند امریکا یی خوب و یا بد در کشور شیر مر دا ن افغا ن ا ثری ندا رد. اول خد او ند و دوم افغا نها میدا نند که همه برا در و برا بر اند این تفر قه اندا زی ها خا صیت امپر یا لزم است مگر مرد م متد ین ما رهنمو دی مثل قر آن پا ک دارند و به برکت ان همچو نو شته ها و تخر یب ها جای را نمگیر د.
با عر ض حر مت
صو فیه عمر