دا خو یوه منل شوې خبره ده چې مهاجر ( په هر ځای او په هر وخت ) په ټولنه کې د دوهمې طبقې خلګ شمېرل کېږي او په ټولنه کې د مزدورکار، کروندګر، ډریور، کارګر او یا د نرس په توګه ترېنه کار اخستل کېږي او یا په بل عبارت یې چې ووایم ، مهاجر په ټولنه کې د یو مفلس حیثیت لري او په مفلسو خلګو کې د جرایموشمیر طبعي خبره ده چې ډیر وي او دا نو یو ټولنیز پرابلم دی او داسې ټولنه هم نشته چې د دې پرابلم سره لاس او ګرېوان نه وي .
نو د ایران دولت که د دې ځواک لري چې اتومي بم جوړ کړي،باید د دې توان هم ولري چې په ټولنه کې مهاجرو ته د کور، کار او فردي پرمختګ زمینه برابره کړي . یواځې د مهاجرو مجرامنو په اعدامولو ټولنه کې امنیت نشي ټینګېدی او د دې کار د پاره باید ټولنه تربیه شي ، نه اعدام.
دا سمه ده چې د ایران دولت افغاني مهاجرو ته یې دعوتنامه نده لېږلې چې ځار ـ کربان راځۍ ایران ته . خو مهاجرت که د سیاسي عواملو له کبله وي او که د طبعي عواملو له کبله ، د ټولو اقوامو د تاریخ ځنې پاڼې يې تورې کړي دي .
همدا په خپله د پارس یا د نننی ایران تاریخ ته په یوې کتنې ښکاري چې که دوۍ باندې بابلیانو ، یونایانو او یا دا چې عرب ، ترک او مغلو یرغل کړی ، نو دوی همدې هندوکش ته پناه راوړې ده او دا د هندوکش شاه ځلمو خپل ځان مرګ ته برابر کړی خو هیڅکله کوم څوګ یې احمد او یا محمود ته ندی تسلیم کړي . ولاوو که دا یې د خپل د ځان دښمن هم وي .
نو ددلته د ایران واکدارانو ته د شرم ځای دی چې افغان مهاجرو باندې په پټه او تر پَردې شا، د اعدام حکمونه صادروياو هغه هم په داسې حال کې چې ایرانیان پوهېږي چې د افغانستان دولت د افغاني مهاجرو مدافع وکیل ندی.
مجرم مجرم دی او جزا باید ورته ورکول شي ، خو اعدام جزا نده بلکې اعدام لمنځه وړل دي . او ایران چې د یو پنځه زره کلن تاریخ دعوا کوي باید د تاریخ له پانو یې دا زده کړي وي چې :
وقایعه بهتر است از معالجه.
تاریخ د طبقاتو جګړه نده ، بلکې تاریخ د اقوامو جګړه ده او پایله یې د اقوامو هجرتونه دي .
مهاجرو سره ناوړه چلند او د هغوۍ بشري حقوقو تر پښو لاندې کول یو نړیوال پرابلم دی او په څو لیکنو او لاریونونو نشي حلېدلی . د دې پرابلم حل یواځې او یواځې یو له بله سره په تفاهم او کو ایکسسټېنس کې دی .
خو بیا هم مهاجر دېخوا او مهاجر هخوا ؛ که د هجرتونو تاریخ ولوستل شي ، بیا نو یهودانو د دوه زره کالو هجرت تیر کړی او که دوۍ د ګاز په تناره کې هم سوزول شوي ، هیچا د دوۍ له پاره لاریون ندی کړی .